در ابتدای مراسم، دکتر ملائکه ریاست محترم دانشکده داروسازی مشهد و ریاست سمینار دانشجویان داروسازی ایران ضمن خیر مقدم به مهمانان، گزارشی از افتخارات و پیشینه ­ی دانشکده­ ی داروسازی مشهد ارائه کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود اشاره ­ای به آیین جشن پنجاه سالگی دانشکده ­ی داروسازی مشهد نیز داشتند که از برنامه ­های آتی دانشکده در سال جاری است.

در ادامه دکتر کیانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص اهمیت صنعت داروسازی و نقش پررنگ آن در دوران پاندمی کرونا نکاتی را ارائه نمودند.

ایشان همچنین به اهمیت تکیه بر توان تولید داخل در زمینه­ ی صنعت داروسازی اشاره نمودند.

و در انتها به موضوع مهم فرهنگ­سازی در حوزه دارو پرداخته شد و از دانشجویان و تمام فعالان در حوزه ­ی داروسازی خواستند تا در جهت فرهنگ­سازی در جامعه بکوشند.

در بخش بعدی مراسم، دکتر روح الامینی نماینده­ ی محترم مجلس شورای اسلامی و مهمان ویژه­ ی برنامه خاطراتی از دوران دانشجویی خود تعریف کردند " اوایل دهه شصت ما پنج دانشکده داروسازی داشتیم که اهواز و مشهد تعطیل شدند و دانشجویان مشهد به تبریز، اصفهان و تهران رفتند."

ایشان در ادامه سخنان خود، از سرکار خانم دکتر تاجرزاده، مادر علم داروسازی نیز یاد کردند.

دکتر روح الامینی با مخاطب قرار دادن نسل جوان داروسازان، فرمودند که نسل گذشته با وجود مشکلات، یک سرمایه غنی انسانی برای آیندگان فراهم کرده ­اند و نسل جوان باید تاریخ را بدانند تا آینده­ ی سربلندتری را برای کشور بسازند.

در انتهای بحث، ایشان به اهمیت ورود کشور به بازار دارویی منطقه و ایفای نقش موثر در آن اشاره کردند.

 

در ادامه دکتر دارایی، ریاست سازمان غذا و دارو، در رابطه با پیشبرد ماموریت­های محول شده به دانشجویان در ازای امکانات پژوهشی، درمانی و ... توصیه­ هایی کردند.

ایشان خاطراتی را در رابطه با وضعیت نابسامان در زمان جنگ و نحوه استفاده از امکانات کم آن زمان یادآور شدند.

دکتر دارایی خاطر نشان کرد که در حال حاضر در تمام زمینه های داروسازی پیشرفت هایی بزرگ حاصل شده است.

ایشان راجع به ظرفیت های خوب داروسازی در حال حاظر نکاتی را ذکر کردند.

 

"در صورت تلاش در طی مسیر پیشرفت توسط دانشجویان در کنار پیشکسوتان مسیر با موفقیت به سرانجام می رسد."

 

مهمان بعدی مراسم، دکتر اصغری، دبیر محترم آ موزش داروسازی در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور  در ابتدای سخنان خود از تلاش های کادر  و اعضای هیئت علمی دانشکده داروسازی مشهد که از بهترین دانشکده های داروسازی کشور است تشکر کردند.

ایشان در ادامه صحبت های خود به نقش پررنگ داروسازی در بالاتر بردن جایگاه علمی و آکادمیک دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره نمودند و یکی از ️افتخارات آموزش داروسازی را برگزاری سمینارهایی مانند IPSS 23 دانستند.

از نظر ایشان، در نهایت علم داروسازی نیاز به فعالیت هیئت‌های علمی دانشگاه ها، تشکل ها و افراد فعال در حوزه صنایع و درمان دارد تا شاهد بهترین توسعه در کشور باشیم تا حدی که نیازی به بیگانگان نداشته باشیم.

 

در ادامه دکتر حامدی فر دانشجویان و نسل جوان داروسازان را مخاطب خود قرار داده و بر تکرار نکردن اشتباهات نسل­ های گذشته تاکید کردند. در ادامه بخش هایی از صحبت های ایشان در سمینار ذکر شده است.

" باید فارغ از جایی که هستیم به این بنگریم که کجا کار مثبتی انجام میدهیم ؛کار خوب انجام دادن سخت است."

"پیشرفتی که امروزه در داروسازی کشور حاصل شده (واکسن های تولیدی کرونا کشور و ...) توسط دانشجویان داروسازی بدست آمده که روزی در همین سمینارهای ipss شرکت می‌کردند."

"دنیا، دنیای فردی نیست بلکه دنیا در کار گروهی ساخته می شود."

"هر جایی قرار دارید همان کار را خوب انجام بدید."

"آینده ما درون امید ماست و به هیچ بهانه ای نگذارید کسی امیدتان را بگیرد."

 

 

پس از استراحتی کوتاه، بخش دوم مراسم افتتاحیه با سخنرانی دبیر بیست و سومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران، دکتر هومن حاتمی ادامه یافت.

ایشان ضمن خیر مقدم به تمامی دانشجویان، اساتید، مسئولین و سایر حضار، از بانیان برگزاری سمینار قدردانی کردند.

ایشان با آرزوی موفقیت در برگزاری سمینار سخنان خود را به پایان رساندند.

 

در ادامه دکتر توکلی، دبیر علمی سمینار، ضمن خیرمقدم به مهمانان گزارشی مختصر از فعالیت های کمیته علمی سمینار در چند ماه اخیر ارائه کردند.

به گفته ایشان در مجموع 597 اثر در یازده محور علمی از تمامی 26 دانشکده داروسازی کشور، وارد فرایند داوری شدند که تمامی داوران از اعضای هیئت علمی بودند.

در ادامه از برگزاری کارگاه های تخصصی و پنل علمی در روزهای آتی سمینار خبر دادند و نیز توضیحاتی را در جهت نحوه ارائه شرکت کنندگان در دو بخش پوستر و سخنرانی خاطر نشان کردند.

در نهایت با تقدیر از آقای مصطفی زاده، دبیر کمیته بین الملل سیمنار گزارش مختصری از فعالیت این کمیته نیز ارائه نمودند.

 

سپس آقای محمد شکوهی دبیر صنفی سمینار، از فعالیت های این کمیته گزارشی ارائه دادند.

ایشان تمرکز اصلی این کمیته را آگاه سازی دانشجویان در زمینه حقوق خود دانستند و به مسائل صنفی داروسازی که در مدت چند ماه اخیر توسط کمیته صنفی سمینار پیگیری شد اشاره کردند.

 

در ادامه، در حضور اساتید و مسئولین از اعضای دبیرخانه سمینار و رابطین علمی و صنفی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

در انتهای برنامه دکتر کیافر، مدیرعامل شرکت زهراوی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این دوره از سمینار از بانیان این برنامه قدردانی کردند.

سپس ایشان به تفاوت­های کار در صنعت و داروخانه اشاره کردند و در خصوص پیشرفت در حوزه­ی صنعت و افزایش توان داخلی کشور در تولید داروها توضیحاتی ارائه نمودند.

ایشان نیز به مانند سایر مدعوین به نقش پررنگ نسل جوان داروسازان اشاره نمودند.

از نظر ایشان حضور داروسازان در صنعت بسیار موثر است و آنها می­توانند بدنه­ی اصلی صنعت را در دست بگیرند.

در پایان ایشان آرزوی موفقیت برای شرکت کنندگان داشته و خاطر نشان کردند که می بایست از ایده­های دانشجویان استقبال شده و مورد حمایت قرار بگیرند.