دبیرخانه بیستمین سمینار دانشجویان داروسازى سراسر کشور با تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز داروساز و آرزوى پیروزى و کامیابى براى جامعه فرهیخته داروسازى، ضمن بیان پاره ای از چالش های پیش روی داروسازی کشور، امید دارد با اتحاد هر چه بیشتر و روز افزون دانشجویان و فارغ التحصیلان، این مشکلات هر چه سریعتر از جامعه داروسازی رخت بربندد.

اولین ثمره ى اصلاح و احیاى نقش و جایگاه واقعى داروسازان، ارتقاى سطح سلامت جامعه است. در عصرى که کشور هاى پیشرو در علوم پزشکى به نقش کلیدى داروساز در تکمیل چرخه بهداشت و درمان باور داشته و با ارزش گذارى منطقى آن زمینه ى افزایش بهره ورى نظام سلامت را فراهم ساخته اند، در کشور ما -که مدعى پیشرفت در علوم پزشکى است- تا کنون قدم موثری از سوى مسئولان، براى این مهم برداشته نشده است.

تعرفه ناچیز خدمات دارویى و عدم تعریف حق مشاوره موجب شده است آن طور که باید از دانش داروساز استفاده نشود درصورتى که اصلاح این وضعیت مى تواند با کاهش خطا هاى تجویز و مصرف دارو و افزایش سطح آگاهى مردم، ارتقاى سلامت جامعه را به ارمغان آورد.
تعریف حق مشاوره و قرار گرفتن آن ذیل پوشش بیمه، اجرایی شدن آئین نامه سقف سرانه بیمار به ازای یک داروساز در داروخانه، فرهنگ سازی در جامعه و... داروخانه را به سمت خدمات محور شدن به نحو مطلوب و مطابق با استانداردهای جهانی برده و موجب ارتقاى سلامت جامعه خواهد شد.

منشا بسیارى از معضلات داروسازى در این سال ها، ناکارآمدى قوانین قدیمى در این حوزه مانند قانون و مقررات امور پزشکى، دارویى، مواد خوردنى و آشامیدنى سال ١٣٣٤ می باشد. نواقص موجود در قوانین با اعتراضات دانشجویان و داروسازان در ادوار مختلف مواجه شده است. بازنگرى قوانین و ضوابط قدیمى، بسیارى از چالش هاى روز داروسازى را مرتفع خواهد ساخت.

آموزش داروسازى در ایران همواره از نظر محتواى علمى و کاربرد عملى بحث برانگیز بوده و بسیارى از دانشجویان داروسازى و متخصصین امر خواستار ساماندهى آن هستند. کمبود آموزش های مهارت محور جهت فعالیت در صنعت داروسازى و مراکز بالینی، کمبود واحد هاى درسى مورد نیاز براى افزایش مهارت های مدیریتی و همچنین ارتباط موثر با بیمار در داروخانه و... بخشى از کاستى هاى کوریکولوم آموزشى داروسازى عمومى مى باشد. از طرفى دیگر، ابلاغ آیین نامه هاى خلق الساعه، مبهم و غیر منطقى، شرایط را براى دانشجویان به ویژه دانشجویان ورودى سال ١٣٩٤ به بعد دشوارتر ساخته است. انجام مطالعات و بررسى هاى دقیق تر با الگوبردارى از سایر کشور ها و نظرسنجی هرچه بیشتر از دانشجویان که خود گروه هدف اعمال این تغییرات می باشند، مى تواند آموزش داروسازى را در کشور بهبود بخشد.

با وجود تعداد زیاد دانشجویان نخبه و علاقه مند، همواره شاهد بى انگیزگى و استقبال کم از رشته هاى تخصصى داروسازى هستیم. در سال هاى اخیر تغییرات ناگهانى، اطلاع رسانى هاى ضعیف، عدم شفافیت در آزمون و نتایج آن و... علاقه مندان به ادامه تحصیل را دلسرد تر ساخته است. این در شرایطى است که دستیاران و متخصصان داروسازى با آینده شغلى مبهم، حقوق هاى پایین، دوران طرح طولانى و... دست و پنجه نرم مى کنند. با ادامه ى این روند، انگیزه ادامه تحصیل در ایران براى داروسازان عمومى هر روز کمرنگ تر شده و آمار مهاجرت نخبگان به خارج از کشور افزایش مى یابد.

افزایش تعداد دانشکده ها و ظرفیت پذیرش دانشجو از جهات مختلف ضربات جبران ناپذیرى به رشته ى داروسازى و جامعه وارد خواهد کرد. ادامه این روند موجب کاهش میانگین توانایى علمى بین دانشجویان داروسازى مى شود و افت سطح دانش فارغ التحصیلان این رشته را به دنبال دارد. از طرف دیگر فرسودگى امکانات دانشکده هاى باسابقه و کمبود امکانات آموزشى، پژوهشى و رفاهى درخور براى تربیت دانشجویان داروسازى در دانشکده های جدیدالتاسیس موجب کاهش کیفیت آموزش و پژوهش در این سال ها شده است. تفاوت ظرفیت اعلام شده در دفترچه ى کنکور با تعداد دانشجویان حاضر در دانشکده ها، نشان از عدم شفافیت آمار دانشجوها و بى برنامگى در این زمینه دارد. 

تعداد بالاى پذیرفته شدگان در رشته ى داروسازى متناسب با نیاز هاى جامعه نیست به طورى که طبق آمار، طى ده سال آینده تعداد داروسازان کشور به بیش از ٣٥٠٠٠٠ نفر رسیده و چالش آینده شغلى داروسازان پررنگ تر خواهد شد. در این شرایط حتى بالفعل کردن موقعیت هاى شغلى بالقوه مانند استخدام یک داروساز به ازاى هر پنجاه تخت بیمارستان، افزایش به کار گیرى داروسازان در صنعت داروسازی، تسهیل شرایط تأسیس داروخانه و... کارساز نخواهد بود. در چنین شرایطی انتظار می رود بر روند ناصواب گذشته که رشد قارچ گونه و بدون پشتوانه منطقی دانشکده  های داروسازی و افزایش ظرفیت دانشکده های موجود را به دنبال داشته، مهر پایانی زده شود و پذیرش دانشجویان داروسازی متناسب با نیاز سنجی های علمی و منطقی صورت پذیرد.
در پایان اعلام می داریم دانشجویان داروسازى سراسر کشور با روحیه ى خودباورى، اتحاد و تلاش مجدانه خود همواره گام های مؤثرى در جهت رفع این چالش ها و احیاى جایگاه واقعى داروساز برداشته اند و از این پس نیز هیچ گاه در راه احقاق حقوق خود از پای نخواهند نشست.

دبیرخانه بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور 

١٣٩٥/٦/٥