مشکلات دانشکده داروسازی کرمانشاه

کمبود امکانات فیزیکی ، آزمایشگاهی و الکترونیکی
نامناسب بودن فضا و امکاناتِ داروخانه های آموزشی دانشکده و عدم تخصیص داروخانه بیمارستانی به دانشکده
کمبود کمی و کیفی اعضای هیئت علمی
عدم اجرای درست قوانین (آموزشی، پژوهشی و ...) و بکارگیری سلیقه ای آن ها 

کمبود امکانات فیزیکی:

۱. نامناسب بودن فضای فیزیکی کلاس ها خصوصا کیفیت پایین صندلی های چوبی! کلاس ها.  
البته لازم به ذکر است که این نکته بارها وبارها در جلسات مختلف به مسئولین دانشگاه گوشزد شده و علی رغم تایید کارشناسان ارگونومی و قول مسئولین جهت رفع این مشکل تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته.
۲. نامناسب بودن فضای داخلی دانشکده بگونه ای که هنگام بارش باران  از سقف راهروها آب می چکد!
۳. کهنه بودن سیستم های کامپیوتری کلاس ها و آزمایشگاه ها (لازم به ذکر است که با پیگیری های دانشجویان و دستور رییس دانشگاه،  سیستم های سالن کامپیوتر -برای اولین بار از ابتدای تاسیس دانشکده- تعویض و سیستم های جدید خریداری شد اما سیستم های کلاس ها و آزمایشگاه ها کماکان فرسوده هستند) 
۴. عدم کفایت مواد و وسایل مصرفی در آزمایشگاه های آموزشی دانشکده به گونه ای که اساتید مجبور به دو برابر کردن ظرفیت گروههای آزمایشگاه و نصف کردن مواد مورد نیاز می گردند. همچنین مواد مصرفی برخی از جلسات کلاس های آزمایشگاه با هزینه شخصی بعضی از اساتید گرانقدر تهیه می گردد.

۵. شخصی سازی برخی از دستگاه های موجود در دانشکده : متاسفانه معدود دستگاه های گران قیمت و با ارزش دانشکده (مانند دستگاه طیف سنج LC-Mass) توسط اساتید قدیمی تر دانشکده شخصی سازی شده و اکثریت قریب به اتفاق اساتید و دانشجویان دانشکده از حق استفاده از چنین دستگاههایی جهت امور پژوهشی خود محرومند.

۶. کمبود تعداد کلاس ها: با توجه به اضافه شدن ورودی های پردیس خودگردان! در مقطع بعد از علوم پایه عملا دانشکده داروسازی دارای ۵ کلاس و ۱۰  ورودی خواهد بود.(ساختمان مجزای پردیس فقط توانایی گنجاندن ورودی های قبل از علوم پایه را دارد) لازم به یادآوری است که با توجه به تعداد ظرفیت پذیرش دانشکده امکان ادغام کلاس ها در شرایط کنونی وجود ندارد.( ظرفیت هرکلاس ۶۰  نفر بوده که مجموع ورودی های روزانه و پردیسِ هرسال از این تعداد بسیار بیشتر است) لازم به ذکر است که برخی از دانشکده های همجوار که ورودی پردیس هم دارند برای حل این مشکل با فشار به دانشجویان پردیس و مردود نمودن عمدی آن ها به طرق مختلف در برخی درسها، عملا صورت مسئله را پاک نموده و امکان ادغام ورودی ها را میسر می سازند و با توجه به شواهد و قراین بیم آن می رود که این رویه ناپسند به دانشکده داروسازی هم سرایت کند.

مایه تاسف است که گروهی از اساتید دانشکده با هماهنگی مسئولین دانشگاه- علی رغم اذعان به وجود چنین کمبودهای بزرگی در بخش های مختلف دانشکده- عزم خود را جزم نموده اند که دوره PhD رشته زیست مواد را در دانشکده ای راه اندازی کنند که هنوز بطور کامل از پس تامین مواد اولیه آزمایشگاه های آموزشی بر نمی آید! با توجه به اینکه این طیف به سختی به دنبال نیل به این هدف و به تبع آن ورود چند هیئت علمی غیرداروساز به دانشکده می باشد از شورای محترم آموزش داروسازی انتظار می رود روند حمایت اخیر خود از داروسازی را در این مورد نیز ادامه داده و مانع وارد شدن کوچکترین خدشه به این روند شوند.


نامناسب بودن فضا و امکانات داروخانه های آموزشی دانشکده و عدم تخصیص داروخانه بیمارستانی به دانشکده
دانشکده داروسازی کرمانشاه 2 داروخانه خدماتی-آموزشی دارد که فضای داخلی هیچ یک برای آموزش مناسب، کافی و متناسب نیست. هردو داروخانه نیاز به گسترش چشمگیر فضای فیزیکی و امکانات سخت افزاری دارند.
 همچنین مافیای حاکم بر داروسازی استان همین ۲  داروخانه را هم به دانشجویان و مردم استان روا ندانسته و در دوره های مختلف عزم خود را برای انحلال، واگذاری، ورشکستگی و ... این داروخانه ها جزم نمودند که خوشبختانه تاکنون به نیات خود نرسیده اند. اما باتوجه به تغییرات مدیریتی در سطح معاونت غذاوداروی دانشگاه بیم آن می رود که این بار خواسته آنان محقق گردد.  
همچنین لزوم در اختیار داشتن داروخانه بیمارستانی برای دانشکده بر کسی پوشیده نیست. از دبیرخانه محترم شورا انتظار می رود با اعمال فشار از جانب وزارت به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مسئولین دانشگاهی را ملزم به واگذاری چند داروخانه بیمارستانی به دانشکده داروسازی نمایند. یقینا این مهم جز با پیگیری مسئولانه دبیرخانه شورای آموزش داروسازی محقق نخواهد شد.

کمبود کمی و کیفی اعضای هیئت علمی
دانشکده داروسازی کرمانشاه از زمان تاسیس در سال ۱۳۸۱  تا به امروز تنها موفق به جذب ۱ نفر هیئت علمی داروسازی  بالینی شده است. جذب اعضای هیئت علمی در این دانشکده به هیچ عنوان بر مبنای نیازهای آموزشی، پژوهشی و خدماتی این دانشکده نبوده و تنها بر اساس روابط، صورت گرفته است. برای نمونه: ۲۵درصد از اعضای هیئت علمی این دانشکده  غیرداروساز می باشند و حتی ۲ نفر از آن ها دارای مدارک PhD غیر داروسازی می باشند. متاسفانه این روند در سالهای اخیر نیز به گونه ای دیگر مشاهده می گردد. به گونه ای که شرایط برای گذراندن خدمت سربازی برای فارغ التحصیل داروسازی سنتی!(که به هیچ عنوان جزو هیچ کدام از اولویت های دانشکده نمی باشد) از جانب مسئولین محترم دانشگاه فراهم می گردد اما این شرایط برای فارغ التحصیل داروسازی بالینی فراهم نگردید تا زمانیکه دانشجویان دانشکده مسئولین دانشگاه را تهدید به تعطیلی کلاس ها نمودند. متاسفانه بانیان این وضعیت هم اکنون هم با اعمال فشار و نفوذ در پشت پرده قصد سنگ اندازی در روند اصلاحات دانشکده را دارند. برای نمونه یکی از این افراد شدیدا با جذب دو نفر از دانشجویان سال دوم PhD فارماکولوژی  دانشگاه های تهران و شهید بهشتی برای سا­ل های آینده مخالفت نموده اما به دنبال جذب فرزند خویش -که دانشجوی سال اول  PhD فارماکولوژی است-  می باشد. که البته با نظر اکثریت اساتید گروه مقدمات جذب هر 3 نفر فراهم گردید.  

همچنین لازم به ذکر است که یکی از توجیهات مسئولین دانشکده برای عدم اقبال به دانشکده داروسازی کرمانشاه از جانب فارغ التحصیلان رشته های تخصص داروسازی، وجود جو کاذب و خلاف واقع در سطح کشور می باشد که البته این توجیه تا حدودی درست می باشد. به همین منظور به دبیرخانه محترم شورای آموزش داروسازی پیشنهاد می گردد ضمن جمع آوری اطلاعات موثق از تمامی دانشکده های داروسازی کشور، بانک اطلاعاتی دانشکده ها را راه اندازی نموده تا افراد مختلف امکان مقایسه و انتخاب بهتر را داشته باشند. 

همچنین از دبیرخانه محترم شورا و شخص دبیر گرامی آن انتظار می رود بصورت پیگیرانه روند جذب اعضای هیئت علمی را در دانشکده های تازه تاسیس دنبال نموده و ضمن تعیین اولویت ها و پارامترهای مورد نظرِ برنامه ریزانِ آموزشِ داروسازی کشور، تمامی دانشکده ها و علی الخصوص دانشکده های تازه تاسیس را به رعایت این پارامترها و رسیدن به استاندارد مورد نظر ملزم نمایند.


عدم اجرای درست قوانین(آموزشی، پژوهشی و ...) و بکارگیری سلیقه ای آن­ها 
عدم شناخت و اجرای صحیح قوانین آموزشی از جانب برخی اساتید و مسئولان دانشکده
اتکای برخی از اساتید و مسئولین دانشکده بر مصوبات غیرمعقول و ظالمانه شوراهای آموزشی و پژوهشی دانشکده به گونه ای که  اکثریت قریب به اتفاق این مصوبات دو حالت دارند:
یا شرایط را برای عموم دانشجویان سخت تر از گذشته می نمایند.
 و یا امتیازاتی غیر عادلانه برای تعداد اندکی از دانشجویان مورد حمایت اساتید به ارمغان می­آورند.
 برای مثال:
 به۳ نفر از دانشجویان استعداد درخشان ورودی ۸۹ در تابستان سال ۹۳  و قبل از اخذ واحد دارودرمانی بیماری ها ۳ که پیش نیاز کارورزی داروخانه شهری است، مجوز کار در داروخانه های آموزشی دانشکده صادر گردید یا در موردی دیگر امکان اخذ واحد کاراموزی داروخانه بیمارستانی ۲ واحدی در ترم مهر همان سال برای دو تن از دانشجویان استعداد درخشان صادر گردید اما برای بقیه دانشجویان که از نظر قوانین آموزشی تفاوتی نداشتند این اجازه صادر نشد.  
همچنین در برخی موارد مصوبات شورای آموزشی دانشکده به دستاویزی برای تسویه حساب شخصی اساتید با دانشجویان تبدیل گردیده. برای مثال در تابستان سال ۹۲ مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت ورود دانشجویان فاقد طرح پژوهشی مصوب به آزمایشگاههای دانشکده(خارج از تایم کلاس ها) صادر گردید که این مصوبه فقط وفقط برای جلوگیری از ورود 1نفر از دانشجویان که پیگیر مطالبات دانشجویان بود اجرا شده و برای دانشجویان همکار اساتید مسئول دانشکده زیرپا گذاشته شد.مثالهایی از این دست بسیارند که در این مقال ذکر همه آن ها نمی گنجد.

در پایان لازم به یادآوری است که مشکلات ذکر شده اهم معضلاتی است که در دانشکده داروسازی کرمانشاه وجود دارد و در جلسه ای که سال گذشته با نمایندگان و بازرسین محترم شورای آموزش داروسازی(به سرپرستی استاد دکتر حمیدی) برگزار گردید مشکلات با جزئیاتِ مفصل مطرح گردید. 
همچنین لازم به ذکر است که دانشکده داروسازی کرمانشاه در سالهای اخیر با محوریت دانشجویان و اساتید جوان توانسته است روند رو به رشدی را البته با شیب کم پیش بگیرد. متاسفانه بیم آن می رود کسانی که در گذشته در دوره مدیریت ضعیف خود دانشکده را وارث مشکلات اینچنینی نمودند این بار با واسطه و اعمال نفوذ مجددا امورات را بطور کامل در دست گرفته و دانشکده را به ورطه سقوط بکشانند. امید است با حمایت های بیش از پیش شورای محترم آموزش داروسازی از روندهای مثبت و مخالفت صریح با کارهای ناصواب، شاهد پیشرفت دانشکده داروسازی کرمانشاه بعنوان عضو کوچک جامعه آموزشی، پژوهشی و خدماتی کشور باشیم. 


باتشکر
سجاد احمدی 
رابط علمی دانشکده داروسازی کرمانشاه