ارائه دهندگان:
🔻رئیس پنل: جناب آقای دکتر اکبری، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت
🔺جناب آقای دکتر شریف زاده، دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی وزارت بهداشت
🔺جناب آقای دکتر مهدوی نیا، PHDسم شناسی و رییس داروخانه های آموزشی دانشکده داروسازی اهواز
🔺جناب آقای دکتر اسلامی، متخصص داروسازی بالینی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی اهواز و سرپرست مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
🔺جناب آقای دکتر سلیمی‌، معاون آموزشی دانشکده داروسازی اهواز

 

🔷️معرفی پنل: 

🔸️ کوریکولوم آموزشی در راستای طرح تحول نظام آموزش داروسازی نیاز به کدام بازنگری دارد؟
🔹️آیا نظام فعلی آموزش داروسازی کارآمد است؟
🔸️برنامه آموزش داروسازی ایران در مقایسه با دانشکده های پیشرو درجهان چگونه است؟
🔹️چالش های روش های آموزش مهارتی در دانشگاه نسل سوم چیست؟
🔸️طرح اعتباربخشی داروخانه های آموزشی در تحول نظام آموزش داروسازی چه جایگاهی دارد؟

 

سخرانی های برگزار شده به ترتیب ارائه در پنل:

1. اولین ارائه دهنده: سرکارخانم زهرا اقسام

2. دومین ارائه دهنده: جناب آقای کوروش دانشور

3. سخنرانی جناب آقای دکتر حاتم بوستانی معاونت محترم آموزش دانشگاه جندی شاپور اهواز

4. ارائه دو محور پژوهشی-صنفی تحت نظر کمیته آموزش در ادامه پنل آموزش در داروسازی

5. جناب آقای دکتر حمید اکبری قائم مقام آموزشی وزارت بهداشت به عنوان رئیس پنل "آموزش در داروسازی" مطرح کردند:

🔶آموزش های نوین از جمله آموزش الکترونیک باعث افزایش فراگیری و یادگیری است. آزمون علوم پایه تا کمتر از دو سال آینده به طور الکترونیک برگزار خواهد شد. 

🔷داروسازی در مقایسه با دیگر رشته ها نسبت به دانشگاه های پیشرو دنیا پیشرفت خوبی داشته است.


🔶از لحاظ کمی تلاش می شود با کاهش کمیت پذیرش دانشجویان کیفیت افزایش یابد.

6.  جناب آقای دکتر شریف زاده دبیر شورای تخصصی و آموزشی وزارت بهداشت در پنل آموزش در داروسازی مطرح نمودند:

🔶در زمینه خبر انتصاب ریاست دانشکده داروسازی ارومیه که دامپزشک هستند نقطه نظرات جامعه داروسازی لحاظ می شود. از نظر من این انتصاب مفید نیست.

🔷در کوریکولوم سعی شده با نگاه مهارت محور، سبب افزایش کیفیت داروسازی شود. اولویت دبیرخانه شورای تخصصی و آموزشی وزارت بهداشت افزایش مهارت در صنعت است.

🔶در هفته گذشته مصوبه ای داشتیم که جلوی افزایش و توسعه گرفته شود. اکنون ما با #تراکم_ظرفیت_داروساز مواجه هستیم.

7.  جناب آقای دکتر بوستانی معاونت محترم آموزشی دانشگاه جندی شاپور اهواز در بخش اول پنل آموزش در داروسازی:

🔷بیش از ۵۰ درصد ردیف های هیئت علمی ما خالی است. در سنوات گذشته به دلیل نیاز از رشته های غیرمرتبط در داروسازی استفاده شد،البته در فراخوان های اخیر ذکر شده صرفا با پایه داروسازی جذب صورت گیرد.

🔶در بحث ظرفیت ها سال گذشته ما ۴۲ نفر را به سازمان سنجش اعلام کردیم اما ۷۰ نفر در کلاس نشستند که این تعداد به غیر از دانشجویان خارج از کشور و فرزاندان هئیت علمی است.

🔷امسال ۳۰ نفر اعلام درخواست ظرفیت کرده ایم و خواهش ما این است دیگر اتفاقات گذشته تکرار نگردد.

🔷همچنین افزودند:
مشکلات مالی که من فی الحال می بینم  در ۲۰ سال گذشته ندیده ام البته با عنایت ویژه دکتر نظری اوراق مشارکت در اختیار پیمانکار قرار داده شده و احداث دانشکده داروسازی اهواز از سرگرفته شده است.

8. جناب آقای دکتر مهدوی نیا رئیس داروخانه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:

🔶️تا سه یا چهار سال گذشته داروخانه های آموزش جنبه آموزشی نداشتند اما با ساماندهی صورت گرفته علاوه بر خدمات دارویی بخش آموزشی نیز رونق گرفت.

🔷️ما در سال ۹۷، ایجاد بخش هایی را خواهیم داشت که دانشجو درگیر با فرآیند مشاوره دارویی خواهد بود‌.

🔶️تاسیس معاونت آموزشی داروخانه های آموزشی با همکاری گروه داروسازی بالینی خواهد بود.

🔷️مسئله حضور اساتید داروسازی در داروخانه های آموزشی مسئله ای قابل حل است.

9. جلسه پرسش و پاسخ در ادامه پنل آموزش در داروسازی

#سوال 

اخبار حاکی از تاسیس دانشکده های جدید تحت تاثیر‌ فشار  نمایندگان مجلس است. آیا تاسیس جدیدی در زمینه دانشکده داروسازی داریم؟

#پاسخ

♦️دکتر شریف زاده: 
در شورای گسترش برای اولین بار یک مصوبه با اکثریت اعلام داشت گسترش پذیرش داروسازی باید متوقف شود. بعضی استانها ممکن است برای تاسیس دانشکده های داروسازی موافقت اصولی داشته باشند اما طبق مصوبه مذکور و هماهنگی بین بخش های مختلف داروسازی و انجمن ها امیداوریم حل شود.

#سوال

 دانشجوی ترم ۶ هستم. چرا پس از حذف آزمون جامع اطلاعاتی در خصوص آزمون ۱۸۰ واحدی در اختیار قرار نمیگیرد؟

#پاسخ

♦️دکتر اکبری:
 به دلیل تغییر و تحولات، کمی تاخیر در ابلاغ مواد امتحانی آزمون جامع صورت گرفت. به دلیل اینکه در دو سال اول هیچ درسی پیرامون داروسازی تدریس نمی شد، حذف علوم پایه این مسئله را رفع کرد.

♦️دکتر شریف زاده:
 دبیرخانه ی شورای آموزش، واحد های درسی پیش از آزمون جامع را اعلام کرده است البته جزئیاتی دارد که هنوز در مورد آن به طور قطعی تصمیم گرفته نشده است.

#سوال

دلیل تغییر شرایط دریافت کارت انجمن داروسازان چیست؟

#پاسخ 

♦️دکتر شریف زاده:
به دلیل آزمون ۱۸۰ واحدی، آزمون های کارآموزی موخر قرار می گیرد. همچنین شرایط قبل به مسائل آموزشی ضربه می زند و مسائل حقوقی جدی در پی دارد و به شرایط شغلی داروسازان آسیب جدی وارد می کند.

#سوال

در مورد آزمون ۱۸۰‌واحدی به دلیل تراکم دروس و افت معدل آیا شرایط را برای دانشجویان تسهیل خواهید کرد؟

#پاسخ

♦️دکتر شریف زاده:
بله البته این مورد دانشکده به دانشکده متفاوت است. ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد مثلا برگزاری امتحان جامع در اردیبهشت از این دست تسهیلات است که هنوز مصوب نشده است.

10.  ارائه منا صفایی زاده دانشجوی ترم ۸ داروسازی و مسئول #کارگروه_آموزشی_کمیته_صنفی بیست و یکمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور:

🔶انگیزه اصلی ارائه طرح #اعتبار بخشی داروخانه های آموزشی، از آنجا نشئت گرفت که دانشجویان داروسازی بعد از فارغ التحصیلی، پاسخگوی نیازهای جامعه نمی باشند چون آموزش استانداردی ندارند.

🔷شناسایی ارگان ها و سازمان ها و طرفین ذی نفع برای پایش و ارزیابی پس از فرآیند، حین اجرای فرآیند و قبل از فرآیند

🔶انجام ممیزی برای تعیین میزان برآورده شدن معیارهای استاندارد توسط ممیزی شخص اول، دوم و سوم

🔷معیار انتخاب داروخانه های آموزشی، صرفا دارا بودن مجوز است نه دارا بودن استاندارد ها لازمه اعتبار بخشی می باشد درحالی که اعتبار بخشی یک ارزیابی خارج سازمانی، تمام اقدامات عینی و قابل اندازه گیری را مورد بررسی قرار می دهد.

🔶ارائه استانداردهایی در زمینه خدمات و منابع، تشکیلات، نیروی انسانی و ...


🔴بازخورد اساتید:
دکتر شریف زاده، دبیر شورای تخصص و آموزشی وزارت بهداشت در خصوص طرح اعتبار بخشی نظر مساعد داشتند و درخواست ارائه این طرح را به دبیرخانه شورای مرکزی برای بررسی تخصصی تر دادند و همچنین قول همکاری برای اجرای آن به صورت ماموریت برای اولین بار در اهواز را دادند.