برگزاری اولین پنل سمینار بیستم

بررسی طرح تحول نظام سلامت؛
 با حضور دکتر کبریایی‌زاده، رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران
دکتر عبدالهی‌اصل، دبیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو
و دکتر آذرنوش عضو هیات مدیره شرکت داروسازی شفایاب

دکتر کبریایی‌زاده اظهار کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌های موجود در حال حاضر مشکل اصلی طرح تحول نظام سلامت، نبود ساختاری کارآمد و حضور ناکافی متخصصین در حوزه سیاست‌گذاری  و مدیریت می‌باشد.
وی در ادامه طرح جدید وزارت بهداشت مبنی بر مقابله با تجویز غیر منطقی پزشکان را یکی از موارد موثر در ارتقای سطح کیفی طرح تحول نظام سلامت دانست...

دکتر آذرنوش ایجاد ساختار مناسب و زیر ساخت‌های موثر در طرح تحول نظام سلامت، به علاوه اختصاص منبع پایدار و معتبر جهت تامین بودجه این طرح را از عوامل اصلی مشکل‌ساز مطرح کردند. همچنین به ضرورت اجرای درست و منطقی طرح نظام ارجاع که هم‌راستا با طرح تحول نظام سلامت می‌باشد، اشاره کرد.

دکتر اکبر عبداللهی‌اصل به بیان تاریخچه‌ای از حوزه دارویی این طرح پرداخت و در ادامه از مشکلات این طرح صحبت کرد وی یکی از این مشکلات را منبع تامین هزینه‌ها و مدیریت آن دانست به عقیده وی وزارت بهداشت فقط باید تامین‌کننده بودجه باشد و وظیفه تعیین سطح قیمت برای داروهای مختلف را به بیمه‌ها بسپارد...

در بخش دوم پنل طرح تحول نظام سلامت، دکتر کبریایی‌زاده پیرامون سیاست‌های حمایت از تولید داخل و مجریان آن اظهار کرد: سیاست‌گذاری باید در بستر جهانی مفهوم داشته و به دنبال تراز مثبت خدماتی باشیم. مهم‌ترین نقطه قوت این سیاست‌ها خوداتکایی است. در واقع پاسخ این سوال توجه به یک سیر تاریخی است و منطق حکم می‌کند که صنایع داروسازی به دنبال تراز تجاری مثبت باشند.

دکتر عبداللهی‌اصل در ادامه بیان کرد: عدم وجود ظاهر و بسته‌بندی جذاب درمورد داروهای ساخت داخل، منجر به فروش کمتر آن‌ها می‌شود. همچنین، با وجود این‌که GMP درمورد داروهای داخل به طور کامل رعایت نمی‌شود با این حال حداقل‌های فارماکوپه‌ای را دارا می‌باشند. پس لزوما کیفیت در رضایت و فروش دخیل نیست.

دکتر نیک‌فر؛ دبیر شورای فهرست داروهای ایران در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد ورود داروهای شرکت‌های خارجی به سیستم بیمه‌ای کشور چیست، گفت: ما باید به سمت طبقه‌بندی منطبق با فهرست دارویی کشور برویم. تدوین‌کنندگان فهرست دارویی کشور حمایت‌کنندگان سیستم واردات نیستند.