گزارش نشست صنفی بیست و چهارمین دوره سمینار دانشجویان داروسازی ایران (IPSS 24) به میزبانی اصفهان

 
📌این نشست در روز پنجشنبه مورخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ و با حضور رابطین محترم دانشکده ها، اعضای دبیرخانه و شورای مرکزی سمینار و مهمانان ارجمند نشست، 
- جناب آقای دکتر علی فاطمی نائب رئیس انجمن داروسازان ایران
- جناب آقای دکتر فرید باقری، مشاور رئیس سازمان غذا دارو
- جناب آقای دکتر بهزاد ذوالفقاری، نائب رییس سازمان نظام پزشکی اصفهان 
- جناب آقای دکتر علی پزشکیان، رزیدنت اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه تهران
در تالار یقینی دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردید. 

🔹در ابتدای جلسه دکتر فاطمی توضیحاتی در خصوص مطالبات دانشجویان پیرامون ایرادات وارده بر اساس‌نامه انجمن داروسازان ایران ارائه دادند؛ از جمله بحث سهمیه‌بندی کرسی‌های هیأت مدیره‌ی انجمن به نحوی که اکثریت (نصف به علاوه یک) آن در اختیار مؤسسین و اقلیت آن در اختیار مسؤلین فنی قرار می‌گیرد. 
دکتر فاطمی در این باره اعلام کرد که شخصاً نیز با این بند مخالف بوده و بنا دارند تا در تدوین اساسنامه جدید این بند را حذف نمایند. 
ایشان همچنین دعوت از یک کارگروه منتخب از اعضای بیست و چهارمین دوره سمینار ipss را برای شرکت در روند تدوین اساسنامه جدید انجمن داروسازان وعده دادند، به این امید که ملاحظات دانشجویان و قشر جوان داروسازان نیز در اساسنامه انجمن، بیش از پیش لحاظ گردد.
دکتر فاطمی در توضیح دلیل عدم برگزاری انتخابات در انجمن داروسازان ایران خاطر نشان کردند که منتظر بازنویسی اساس‌نامه و ابلاغ قانون جدید سازمان نظارت بر احزاب اند که بناست تا دو ماه دیگر به سرانجام برسد. 

🔹در ادامه دکتر باقری به ضرورت برقراری دیالوگ مابین گروه‌های مختلف صنف داروساز پرداختند و آن را لازمه ی همگرایی آحاد این صنف برای حل مشکلات شان برشمردند. ایشان در ادامه یکی از بزرگترین معضلات امروز داروسازی کشور را افزایش ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها معرفی کردند و به آمار صعودی صدور کد نظام پزشکی داروسازی اشاره کردند.

🔹در ادامه نشست دکتر ذوالفقاری، نائب رییس نظام پزشکی اصفهان، پیرامون فروش اینترنتی دارو نقد‌ها و هشدارهایی را مطرح کردند. ایشان ضمن مخالفت کامل با فروش اینترنتی دارو، تأکید کردند که ایجاد پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو هم به حرفه‌ای‌گری در رشته‌ی داروسازی ضربه می‌زند و هم مسأله خدمات دارویی را نادیده گرفته و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند. دکتر ذوالفقاری افزودند که برخلاف دعاوی رسانه‌ای مبنی بر جهانی‌بودن فروش اینترنتی دارو، چنین چیزی مبنای دقیق و عملی نداشته و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز درصدد اقداماتی برای مقابله با آن و محدودکردن آن است. 
دکتر ذوالفقاری همچین خاطر نشان کردند که موافقان طرح فروش اینترنتی دارو با شعار ایجاد بازار رقابتی پا به این عرصه گذاشتند، در حالی که نه تنها امکان رقابت مهیا نیست بلکه این مسأله می‌تواند باعث متضررشدن و ورشکستگی داروخانه‌های کوچک شود و در عمل نمی‌توان با غول‌های ثروتمند اپلیکیشن‌های اینترنتی رقابت کرد.
 
🔹در مقابل، دکتر فاطمی به دیدگاه دیگری اشاره کردند که معتقد بودند در میان داروسازان از حمایت قابل توجهی برخوردار است و انجمن داروسازان یا نهادهای نظیر آن، با طراحی یک پلتفرم فروش اینترنتی بستر لازم برای مشارکت عادلانه‌ی همه داروخانه‌های سطح کشور را در این زمینه فراهم کنند. ایشان افزودند: «صنف ما بر سر یک دوراهی قرار گرفته که آیا نسبت به این صرفاً مخالفت کنیم و یا برعکس، خود ما به استقبال آن برویم و خودمان متولی این کار (فروش اینترنتی) بشویم.»

🔹دکتر باقری اما از موضع مخالفت با فروش اینترنتی به مسئله ورود کردند و معتقد بودند که حرکت‌کردن به سمت یک تغییر (فروش اینترنتی) باید برخاسته از خواستِ جمعی صنف داروساز باشد و نه در نتیجه یک فشار بیرونی. ایشان همچنین به حقوق مکتسبه در قانون اشاره کرده و توضیح دادند که اگر حقی ایجاد شد (مانند فروش اینترنتی مکمل) می‌توان تلاش سایرین، من جمله بعضی سوداگران، را نیز برای استفاده از آن حقوق انتظار داشت.

🔹دکتر پزشکیان، رزیدنت اقتصاد و مدیریت داروسازی، اما معتقد بودند برخورد با این مسأله نیازمند مشارکت دادن تمام ذینفعان است و تلاش برای صرفِ حذف مسأله فروش اینترنتی دارو راه به جایی نخواهد برد.