مهمانان پنل:

آقای دکتر غلامرضا اصغری

دبیر محترم شورای آموزش داروسازی

 

آقای دکتر هادی اسماعیلی

متخصص داروسازی بالینی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی دپارتمان داروسازی بالینی

 

آقای دکتر محمد مهدی مجاهدیان

عضو هیات علمی گروه مدیریت و اقتصاد دارو دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

آقای دکتر امیرحسین حاجی‌ میری

بورد تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو

مشاور زنجیره تامین تیپیکو

در ابتدای پنل خانم ملکی در مورد چالش های آموزش مجازی نکاتی را ارائه کردند که این صحبت ها بر اساس آمار نظرسنجی دانشجویی بود که بر اساس آن سطح رضایت دانشجویان از آموزش مجازی حد قابل قبولی نبوده است.

از دکتر اصغری در مورد ارزیابی ایشان از کیفیت آموزش مجازی پرسش شد و ایشان در پاسخ فرمودند: " با اینکه آموزش مجازی از عوامل اصلی سنجش دانشگاه هاست و ارزش بسیار زیادی دارد و این یک تجربه ی مثبت برای همگان است ولی دارای چالش های بسیاری از جمله چالش های زیر ساختی است.

ایشان در ادامه ی صحبت های خود با تاسف خوردن در مورد نتایج آزمون های مجازی فرمودند که با توجه به رشد غیر منطقی نمرات دانشجویان در آزمون های مجازی باید آزمون ها به صورت حضوری برگزار شود و همچنین به قانون جدیدی اشاره کردند که بر اساس آن هر کس اگر احساس کند که آموزش در دوران کرونا  به صورت شایسته صورت نگرفته این امکان وجود دارد که بتوانند یک درس را دوباره از اول بگذرانند.

سپس از آقایان دکتر اسماعیلی و مجاهدیان در رابطه با چالش های آموزش مجازی سوال شد.

دکتر اسماعیلی در این رابطه فرمودند که برای تدوین یک پروتکل آموزشی همیشه اولین نگاه به نتایج آزمونهاست پس برای ساخت آزمون هایی که مطابق با هر مهارت و توانایی ساخته شده اند دچار چالش شدیم.

از نظر ایشان ساخت آزمونی ، چه مجازی و چه حضوری ، برای سنجش مهارت دانشجو در زمینه های مختلف کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز است که باید برای رسیدن به آن به پروتکل های بین المللی آموزش مراجعه شود که برای رشته ی داروسازی باید آزمون به صورت عملی برگزار شود

چالش دوم از نظر ایشان عدم وجود رابطه ی دو طرفه بین دانشجو و استاد است که باعث کاهش  کیفیت تدریس می شود

با توجه به صحبت های ایشان یکی از دلایل حرفه ای نبودن نتایج آزمون های مجازی نتیجه محور بودن جامعه ی ماست و نه اهمیت دادن به یادگیری.

و پس از صحبت های دکتر اسماعیلی دکتر مجاهدیان در رابطه با چالش های آموزش مجازی گفتند که از چالش های مجازی شدن آموزش، نداشتن تجربه و سابقه ی کافی در گذشته بوده است.

ایشان از سایر چالش های آموزش مجازی به محدودیت های زیر ساختی اشاره کردند

از دیگر چالش ها، به نداشتن رفع اشکال منسجم و منظم اشاره کردند

در ادامه دکتر اصغری در رابطه با نگرانی های دبیرخانه در رابطه با آموزش مجازی نکاتی را ارائه کردند.

از دکتر حاجی میری در مورد شیوه ی آموزش مجازی در سایر کشورها سوالاتی مطرح شد. ایشان در این رابطه فرمودند که فارغ از وقوع پاندمی کرونا، ساختارهای آموزشی در همه جا در حال تحول و تغییر بودند که کرونا باعث تسهیل و تسریع این تغییرات شد.

البته طبق نظر ایشان عدم وجود زیر ساخت های لازم نه فقط مختص به ایران بلکه مشکلی فراگیر است.

ایشان در ادامه به تحول ارتباطات هم اشاره کردند و عنوان کردند که این تغییرات یک اتفاق اجتناب ناپذیر است و در کنار این تغییرات به ابزار های جدید ارتباطات نیز اشاره ای کردند.

و همچنین به سایت های مختص به آموزش مجازی اشاره کردند که کیفیت خیلی بالایی دارند و می توان از آنها به راحتی بهره جست البته آنها نیز چالش هایی مختص به خود را دارند که از جمله آن می توان به تکمیل نکردن دوره توسط افراد اشاره کردند.

 در انتهای جلسه، دانشجویان معضلات و مشکلات خود در زمینه ی آموزش ها را بیان کردند و در ادامه نیز دکتر گل محمد زاده معاون محترم آموزشی دانشکده ی داروسازی مشهد نیز پاسخ بعضی از سوالات دانشجویان را دادند.