مدیر پنل: دکتر امیرحسین حاجی میری،عضو بورد تخصصی اقتصاد و مدیریت و مشاور زنجیره تامین تیپیکو

مهمانان برنامه:

دکتر سیاهی، عضو هیئت مدیره شرکت دارویی زهراوی

دکتر تقی زاده، مدیر R&D شرکت فارابی

 دکتر خوئینی ها، مدیر عامل شرکت اروند فارمد

دکتر امیرحسین حاجی میری، مدیر پنل صنعت در بیست و سومین دوره سمینار دانشجویان داروسازی ایران سخنان خود را با مقدمه ای در خصوص افزایش جذابیت صنعت برای داروسازان جوان در طی چند سال اخیر آغاز کردند. بر اساس گفته های ایشان، الگوهای نظرسنجی به سمت ترجیح کار در صنعت به کار در داروخانه پیش رفته است.

ایشان معتقدند صنعت داروسازی بسیار متنوع است و از تکنولوژیک ترین حالت ممکن تا بالینی ترین حالت را پوشش می دهد. هیچ رشته ای در میان حوزه های علمی گوناگون چنین قابلیت منحصر به فردی را دارا نمی باشد.

در ادامه پنل صنعت، دکتر سیاهی توضیحاتی در خصوص مشکل اصلی در تبدیل پایین ترین مقطع داروسازی به لیسانس ارائه کردند. از نظر ایشان معضل اصلی در این رابطه، عدم همترازی رشته های مشابه مانند پزشکی و دندانپزشکی است. همچنین ایشان مخالف تغییر مقطع و گرایشی کردن داروسازی بودند.

دکتر سیاهی معتقدند فارغ التحصیلان داروسازی باید فرصتی را برای خود فراهم کنند تا کسب مهارت کرده و در صنعت برای خود جایی دست و پا کنند.

در بخش دیگری از سخنان دکتر سیاهی، به موضوع صنایع کم بازده پرداخته شد. ایشان معتقدند، نگاه مجدد به صنایعی که بازدهی مناسب را ندارند واحیای آن ها میتواند قدم موثر و مهمی در صنعت داروسازی کشور باشد.

دکتر سیاهی در ادامه صحبت های خود در خصوص ایده های جدید دانشجویان فرمودند: "اگر ایده ای دارید که فکر می کنید قابل عملی کردن است، آن را به یک شرکت واگذار کنید. این کار را می توانید با قرارداد انتقال تکنولوژی انجام دهید. اگر هم نیازی به تکنولوژی های پیشرفته ندارید، از سطوح پایین تر شروع کنید."

در نهایت توصیه ی ایشان به داروسازان مشتاق ورود به صنعت این بود که فکر خود را محدود به فرمولاسیون نکنند و به جنبه های مختلف صنعت با دید بازتری بنگرند.

در ادامه دکتر حاجی میری، سخنان کوتاهی در خصوص ادامه تحصیل و خلق ارزش در صنعت داشتند. پس از ایشان نوبت به سخنرانی دکتر تقی زاده، مدیر بخش R&D شرکت داروسازی فارابی رسید.

ایشان محوریت بخش ابتدایی سخنان خود را به پاسخ به این سوال که (چرا ادامه ندهیم و PhD نگیریم و یا چرا به صنعت نرویم) اختصاص دادند.

ایشان سپس مروری بر زندگی خود و اینکه در بستری که تمام اعضای خانواده دانشگاهی و از اعضای هیئت علمی بودند رشد کرده بودند،‌ داشتند.

در ادامه ایشان عنوان کردند که در تمامی بخش های صنعت از جمله بازاریابی ، کنترل کیفیت ، مسئول فنی و ... داروسازان می توانند نقش بسزایی داشته باشند و این را نیز باید در نظر داشت که داروسازان در صنعت بیشتر از جاهای دیگر میتوانند موثر و مفید باشند.

دکتر تقی زاده دو چالش اصلی صنعت داروسازی را بحث نوآوری و بحث بازاریابی و فروش دانستند.

ایشان در پاسخ به سوال کسانی که میخواهند وارد صنعت بشوند باید چه کنند، گفتند: باید بدون ترس وارد کار شد و با تلاش و پشتکار به پیش رفت چرا که هیچ کس در آغاز کار به همه چیز مسلط نیست. همچنین عامل مهم دیگر همکار خوب و خبره هست که تاثیر زیادی در موفقیت فرد دارد.

در ادامه دکتر حاجی میری بر نیاز امروز صنعت کشور به نیروی جوان و متخصص اشاره کردند. جوانی که بتواند در کنار نیروی جوانی و علم خود، خلق ارزش کند.

در ادامه دکتر خوئینی ها، مدیرعامل شرکت اروند فارمد، با توضیحاتی در خصوص پیشینه ی علمی و کاری خود، بحث خود را آغاز نمودند. ایشان به این موضوع اشاره داشتند که انتخاب موضوع پایان نامه خود را با هدف مهاجرت و خروج از کشور انجام دادند

در زیر به سخنان مهم ایشان اشاره‌ای شده است:

برای مصاحبه کردن با فرد جدید نمره‌ی پایانترم اهمیتی ندارد بلکه دنبال فردی می گردم که به دنبال چالش های جدید و سختی کشیدن و رشد کردن باشد.

در شرکت های داروسازی ما نیاز به داروسازهای فنی داریم.

نکته ی دوم در رابطه با مصاحبه کردن، مسئولیت پذیربودن فرد است و نه نام آنها .

صنعت نسبت به داروخانه چالش های بسیار بیشتری دارد و باید فردی در جایگاه صنعت قرار بگیرد که چالش پذیر و پویا باشد.

توانمندی در پیدا کردن راه حل ارزشمند تر از حفظ بودن تمامی جواب هاست.

 

انتهای برنامه نیز به پرسش و پاسخ دانشجویان از مدعوین محترم پنل اختصاص یافت. در نهایت پس از حدود یک ساعت و سی دقیقه پنل فرصت های صنعت داروسازی برای داروسازان جوان خاتمه یافت.