در راستای برگزاری جلسه پاسخگویی مسئولین به سوالات دانشجویان، در روز ٢٥ شهریور ماه جلسه ای با حضور  دبیرخانه و رابطین دانشکده های داروسازی با آقای دکتراکبری، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. خلاصه‌ی موضوعات مطرح شده در این جلسه‌ی چهار ساعته به شرح زیر است:

در دو سال گذشته کشمکش‌هایی برای انتقال برخی رشته‌‌های مرتبط با حوزه سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت وجود داشت. سرانجام با ورود رئیس جمهور و وزیر بهداشت به موضوع، مقرر شد حدود ١٥ رشته‌ی مرتبط با حوزه‌ی سلامت از جمله رشته‌ی دارویاری به وزارت بهداشت منتقل شوند. وزارت بهداشت با ایجاد رشته‌ی دانشگاهی دارویاری اکیداً مخالف است.  

برخی کشور‌ها به مدارک کمتر از دکتری برای فعالیت در داروسازی اکتفا می‌کنند. دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند گاهی خواستار دریافت مدرک کارشناسی ارشد داروسازی از دانشگاه های ایرانی هستند تا بتوانند در زمان کوتاه‌تر، مدرک مورد نیاز برای فعالیت در کشورشان را کسب کنند. برای این دانشجویان خارجی، مدرک m Pharm در نظر گرفته خواهد شد تا با دریافت آن اجازه کار در کشورهایی غیر از ایران را داشته باشند.

در سال ٩٥ ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده های داروسازی کشور نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است اما به شکل نهفته، کاهش ظرفیت داشتیم. به طوری که ظرفیت تعیین شده در برخی از واحد های پردیس خودگردان و سهمیه‌های بومی تکمیل نشده‌است.

دانشگاه آزاد اسلامی در سال ٩٥ شروع به پذیرش دانشجوی داروسازی در دانشکده های جدیدالتأسیس دامغان و واحد آیت الله آملی در آمل کرده است.تا سال گذشته دانشکده داروسازی آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی تهران سالیانه بیش از ٣٠٠ نفر دانشجوی داروسازی پذیرش می‌کرد. با تأسیس این دو واحد جدید ظرفیت واحد تهران به ١٨٠ نفر کاهش یافت و به هر کدام از دو دانشکده جدید ٣٠ نفر ظرفیت تعلق گرفت.

در چند سال گذشته تعدادی از دانشکده های جدید مجوز پذیرش دانشجو گرفته اند که مجوز تعدادی از آن‌ها در دولت قبل صادر شده است. وزارت بهداشت کاملاً با ایجاد دانشکده‌های داروسازی جدید مخالف است. برای نمونه مجوز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در سال ٩٢ صادر شده ولی تا این لحظه از پذیرش دانشجو در این دانشکده جلوگیری شده است. برخی استان‌ها که پیش‌تر درخواست مجوز دانشکده داروسازی داشتند با اطلاع از هزینه‌های بسیار بالای ساخت و تجهیز دانشکده‌ی داروسازی در درخواست خود تجدید نظر کردند. 

در دولت جدید با طرح سند آمایشی، کشور به ده منطقه آمایشی تقسیم شده است. طبق این سند مقرر شده نیاز‌های آموزشی و دانشگاهی هر منطقه در دانشگاه‌های همان منطقه برطرف گردد. به این طریق از تأسیس بی‌رویه دانشکده‌‌های داروسازی در استان‌های مختلف جلوگیری خواهد شد.

در دولت جدید فقط مجوز دانشکده‌ی داروسازی البرز صادر شده است. این دانشکده طبق گفته‌ی مؤسسین با هدف کارآفرینی تأسیس شده و قرار است فاز اول به آموزش و فاز دوم به تحقیق و توسعه اختصاص یابد تا دانشجویان را برای حضور در صنعت داروسازی آماده سازد. کوریکولوم این دانشگاه خصوصی باید طبق هدف از پیش تعیین شده نوشته شود و ابلاغ گردد.

همه‌ی واحد‌های خودگردان باید به محل دانشگاه مادر انتقال یابند. شهریه‌ی همه‌ی این واحدها باید یکسان باشد.

بسیاری از دانشگاه های خارجی از لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت خارج شده‌اند. از این دانشگاه ها می‌توان به تعدادی از دانشگاه‌های امارات، هندوستان، فیلیپین، بلاروس، آذربایجان، ارمنستان و... اشاره کرد. به زودی فقط مدرک ٥٠٠ دانشگاه برتر دنیا مورد تأیید وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

در سال های گذشته برای سنجش دانش‌آموختگان خارج از کشور از مصاحبه استفاده می‌شد اما اکنون برای دقیق‌تر شدن این روند آزمون ارزشیابی برگزار می‌شود. هر دانشجو می‌تواند ٣ بار در این آزمون شرکت کند. دانشجویان با نمره‌ی زیر ٥٠٪‏ مردود می شوند، ٥٠ تا ٦٠٪‏ باید ٢٦ واحد و بالای ٦٠٪‏ باید ٨ واحد درسی را در ایران بگذرانند.

طبق مطالعات انجام شده در ایران تا سال ١٤٠٤ به ٣٢٠٠٠ دکتر داروساز نیاز داریم اما با ادامه‌ی این روند تعداد داروسازان کشور بیش ‌از این خواهد شد. برای ایجاد موقعیت شغلی مناسب برای این تعداد فارغ التحصیل داروسازی به چالش برمی‌خوریم. 

در سال ٩٢ دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرارداد همکاری با دانشگاه Eastern Mediterranean University در قبرس را امضا کرد. طبق این قرارداد کرمان کریکولوم PharmD را برای دانشگاه EMU نوشت. دانشجویان ایرانی شش سال تحصیل را در قبرس می‌گذرانند. به ازای هر دانشجوی ایرانی در قبرس، یک دانشجو از قبرس در ایران تحصیل خواهد کرد. ظرفیت سالیانه این دانشگاه برای پذیرش دانشجوی ایرانی حدوداً ٦٠ نفر است نباید بیش از این تعداد ایرانی در این دانشگاه پذیرش شود. 

پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی ارشد نظارت بر امور دارو برای بازبینی بیشتر متوقف شده است. به زودی در مورد رشته‌های شیمی‌ دارویی و سم شناسی نیز تصمیم گیری خواهد شد.

دانشگاه شهرضا بدون مجوز اقدام به ساخت و نصب تابلوی دانشکده داروسازی کرده بود. با این تخلف برخورد شد.

کوریکولوم جدید آموزش دکترای داروسازی در مقطع عمومی بازنگری و تصویب شده است. با اجرای طرح ١٨٠ واحدی، برنامه ثابتی برای ارائه دروس بین دانشکده‌های مختلف وجود نداشت و هر دانشکده برنامه خود را ارائه میداد که با این کریکولوم جدید باید یکسان سازی صورت گیرد.

وزارت بهداشت از برگزاری دوره های post graduate diploma استقبال کرده و دستور آن را به دانشگاه ها ابلاغ نموده است.

سطح امکانات آموزشی، پژوهشی و رفاهی موجود در برخی دانشکده‌های داروسازی بسیار پایین و غیر قابل قبول است. به این دانشکده‌ها اخطار‌های لازم داده شده و انتظار می‌رود برای رفع این کمبودها اقدام کنند. 

در برخی دانشکده های داروسازی طرح هایی به طور پایلوت اجرا می‌شود. نتیجه این طرح ها در اختیار کمیته آموزشی IPSS 20 قرار خواهد گرفت و در صورت موفقیت آمیز بودن آن باید برای جلوگیری از تبعیض آموزشی در همه دانشکده ها اجرا گردد.

فعالیت‌های بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی کشور در قالب کمیته‌ی آموزشی با مشارکت دانشجویان داروسازی سراسر کشور برای دکتر اکبری شرح داده شد و ایشان ضمن استقبال از این پژوهش های هدفمند و راهبردی، قول همکاری دوطرفه با اعضای این کمیته را دادند.