جلسه رابطین سمینار با "سازمان غذا و دارو" با هدف بررسی آینده شغلی داروسازان در اسفندماه ۱۳۹۴برگزار شد.

دکتر رسول دیناروند، رییس محترم "سازمان غذا و دارو" اظهار کرد: با روند پذیرش کنونی از نظر آینده شغلی داروسازان نگرانی و مشکلی نداریم زیرا با توجه به رشد اقتصادی کشور و رونق بازار دارویی، نیاز به تعداد بیشتری داروساز خواهد بود.

در طی این جلسه با تعیین مصوباتی به بررسی نگرانی‌های جامعه داروسازی در خصوص آینده شغلی آن‌ها پرداخته شد:

۱.مقاومت "سازمان غذا و دارو" در خصوص صدور مجوز تاسیس داروخانه به ورثه‌ی غیرداروساز

۲.به کارگیری داروخانه‌های دولتی به‌عنوان داروخانه‌ی آموزشی که جایگزینی برای تاسیس داروخانه‌های آموزشی مجزا در هر شهر می‌باشد.

۳.برداشتن ضوابط جمعیتی و محدودیت فاصله داروخانه‌ها که این طرح با موافقت اولیه وزیر تحت بررسی در کارگروه مربوطه می‌باشد تا ملاک برای تاسیس داروخانه به داشتن حد نصاب امتیاز تغییر یابد.

۴.تبدیل حق فنی به تعرفه مدیریت خدمات دارویی که باید شامل دو جزء فنی و حرفه ای باشد، این طرح با پیگیری بسیار در کتاب سامت قرار گرفته‌است اما دکتر دیناروند معتقدند برای افزایش آن باید خدمات خود را به جامعه نشان دهیم.

در ادامه دکتر پیرصالحی، معاون وقت طرح و برنامه "سازمان غذا و دارو" در خصوص این طرح چنین بیان کرد:

پررنگ تر شدن نقش داروساز در صنعت با رشد۲۰ -۱۰درصدی ظرفیت صنایع دارویی همراه بوده که این تلاش در جهت افزایش مشارکت داروساز در عرصه بالین نیز در حال انجام است.

وی افزود: همچنین جهت توانمندسازی داروسازان در دو عرصه صنعت و بالین پیگیر برگزاری دوره‌های آموزشی تحت عنوان "Post Graduate Diploma" و نیز دوره‌هایی با همکاری سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی برای فارغ‌التحصیلان داروسازی هستیم.

دکتر پیرصالحی اضافه کرد: همه این تلاش‌ها برای ارائه خدمات دارویی و پررنگ‌تر نشان دادن نقش داروسازان در جامعه برای افزایش تعرفه خدمات دارویی انجام شده‌است.

۵.اجازه دخالت و حضور داروساز در شورای عالی بیمه‌ها به صورت عضویت در این شورا

۶.در دستور کار قرار گرفتن طرح استفاده از نیروی غیرداروساز به عنوان ناظر بر اجرای قوانین در داروخانه‌ها با الگوبرداری ازنمونه‌های بین‌المللی

۷.قانونی  شدن اجاره داروخانه به داروساز جهت جلوگیری از اجاره داروخانه به غیر داروساز که این مصوبه در حال امکان سنجی و تصویب است.

۸.سامانه ای شدن ثبت مسئول فنی‌ها و داروخانه‌ها که این طرح در حال انجام است.

۹.سامانه ای شدن واردات و ترخیص دارو که این مصوبه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در انتهای این جلسه دکتر پیرصالحی پیرو مدعای انجمن داروسازان, ارجاع رونوشت این مصوبات به انجمن داروسازان ایران را بلامانع دانست.