جلسه با معرفی حاضرین و اعضای دبیرخانه توسط دکتر نیک‌پور، دبیر سمینار دانشجویان داروسازی، روز یکشنبه 23 اردیبهشت 97 آغاز گردید:
«بسیار ممنونیم از اینکه وقت خودتان را در اختیار سمینار دانشجویان داروسازی قراردادید تا دغدغه‌های صنفی‌مان را با شما در میان بگذاریم.
جناب آقای دکتر اصغری، سازمان غذا و داروی کشور به‌عنوان متولی امر داروسازی کشور و سمینار دانشجویان داروسازی ایران، به‌عنوان بدنه دانشجویی و آینده‌سازان عرصه دارویی کشور از ابتدا همواره در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند تا به‌کمک‌ هم بتوانند جامعه دارویی کشور را در مسیر درست هدایت کنند. در همین ابتدا از شما تقاضا دارم تا جلسه‌ای با نمایندگان دانشکده‌های داروسازی سراسر کشور داشته‌باشیم تا بتوانیم دغدغه‌ها و نگرانی‌هایمان را با شما درمیان‌بگذاریم و امیدواریم که حمایت‌های سازمان غذا و دارو از بدنه دانشجویی همچون گذشته ادامه پیدا کند تا فضای یاس و ناامیدی در جامعه داروسازی کشور حاکم نشود.
درحال‌حاضر باوجود رأی دیوان‌عدالت‌اداری مبنی‌بر حذف حقِ ‌خدماتِ ‌دارویی و ایجاد فضای ناامیدی، سمینار دانشجویان داروسازی همواره بدنه دانشجویی را به آینده امیدوار نگاه‌داشته تا بتوانند با ارائه خدمات دارویی بهتر، آینده شغلی بهتری را برای خود ترسیم کنند.
آقای دکتر اصغری ما به‌عنوان دانشجویان داروسازی کشور چند اولویت صنفی را جزو مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه‌ی امروز داروسازی کشور می‌بینیم که به بررسی مهم‌ترین‌های آن می‌پردازم:
با بحث روز جامعه‌ی داروسازی که همان حذف حق‌فنی یا به‌اصطلاح حذف حق‌خدمات‌دارویی است، شروع می‌کنیم. سمینار دانشجویان داروسازی به‌همراهی تمامی نهادهای دانشجویی دانشکده‌های داروسازی کشور شامل انجمن‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، شوراهای صنفی و کمیته‌های تحقیقات دانشجویی دانشکده‌های داروسازی سراسر کشور در بیانیه‌ای اعلام داشت که حق فنی، بدیهی‌ترین و کوچک‌ترین حقی است که جامعه داروسازی می‌تواند در ازای تمامی خدمات سلامتی که شبانه‌روز به بیماران ارائه می‌شود، دریافت کند و ما به‌عنوان دانشجویان داروسازی کشور در برابر رأی ناعادلانه‌ی دیوان‌عدالت‌اداری خواهیم ایستاد.
اولویت بعدی ما دانشجویان، رفع کامل انحصار در تأسیس داروخانه، چه به‌صورت فاصله و چه به‌صورت جمعیتی می‌باشد. دبیرخانه‌ی سمینار با همراهی جمع کثیری از دانشجویان، انحصار را علت اصلی کاهش کیفیت خدمات دارویی و به‌تبع آن تنزّل جایگاه داروساز در جامعه‌ی سلامت می‌بیند. همانطورکه بدون وجود موانع قانونی، پزشکان می‌توانند در کنار یکدیگر به رقابت در ارائه‌ی خدمات بهتر درمانی بپردازند، داروخانه‌ها نیز خواهند توانست در ارائه‌ی خدمات دارویی بهتر با یکدیگر رقابت کنند. این انحصار تنها در حمایت از قشر داروخانه‌دار بوده و با وضعیت فعلی، آینده‌ی چندان مطلوبی برای داروسازان جوان پیش‌بینی نمی‌شود.
دغدغه‌ی دیگر ما وجود قانون وراثت در داروخانه‌ها می‌باشد. ارث رسیدن داروخانه از یک داروساز به یک غیر داروساز یک نگاه غیر کارشناسانه به داروخانه می‌باشد که آن را همچون ملک تجاری قلمداد می‌کند، درصورتی‌که داروخانه محل ارائه‌ی خدمات دارویی به بیماران می‌باشد.
و در آخر، جلوگیری از تأسیس و اداره‌ی داروخانه‌ها توسط غیر داروساز، محوریت چهارم دغدغه‌های صنفی ما دانشجویان می‌باشد.»
دکتر اصغری: «کلید اصلی در حل معضل حق‌فنی، قانون‌مند شدن حق‌خدمات‌دارویی می‌باشد. بدین معنی که این بحث در کمیسیون بهداشت مجلس و سپس در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود. با ورود این طرح به صحن علنی مجلس دانشجویان می‌توانند با اصلاح دیدگاه نمایندگان، تأثیرگذاری خود را در رأی و نظر نمایندگان اعمال نمایند.
بااین‌حال، گره اصلی در حل این معضل عدم وجود دیدگاه مثبت نزد نمایندگان و آحاد مردم در مواجهه با داروسازان می‌باشد که خود ناشی از رفتار غیر حرفه‌ایِ بعضی داروسازان در برابر بیماران است. عدم ایجاد ارتباط مؤثر با بیمار متأسفانه باعث شده حل مشکلات داروسازی سخت‌تر شود زیرا جامعه نقش و جایگاه داروسازان را به‌خوبی نمی‌شناسد.
وظیفه‌ای که ما داروسازان و به‌ویژه داروسازان جوان برعهده‌داریم، تبیین و اثبات هر چه بیشتر نقش و جایگاه داروساز در جامعه است تا دیدگاه آحاد مردم به داروسازان و نقش آن‌ها در عرصه‌ی سلامت بهبود پیدا کند.»
دبیرخانه سمینار: «از مهم‌ترین دلایل تأکید ما دانشجویان بر رفع انحصار و حمایت از موضع صریح و شفاف شما در این رابطه، افزایش رقابت میان داروخانه‌ها در ارائه‌ی خدمات دارویی بهتر می‌باشد. برای مثال داروخانه‌ای که صرفاً به خاطر قدمت بیشتر و یا موقعیت مکانی بهتر بدون ارائه‌ی کوچک‌ترین خدمات دارویی، حاشیه سود بالایی دارد کاملاً در تضاد منافع جامعه داروسازی حرکت می‌نماید، درحالی‌که حضور داروسازان جوان و مشتاق و ایجاد فضای رقابتی در حضور سیستم‌های نظارتی موجب ارتقا کیفیت خدمات دارویی خواهد شد.
دبیرخانه سمینار بیست‌ودوم، رایزنی با نمایندگان مردم و رفع خلأهای قانونی را جزء اولویت خودش قرار داده و امیدوار است که با هم‌فکری میان دانشجویان و سازمان غذا و دارو با قدرت بیشتری در این راستا قدم بردارد.»
دکتر اصغری: «با تلاش‌های دکتر دیناروند و تیم ایشان و اصلاح آیین‌نامه‌ی تأسیس، مشکل وراثت داروخانه‌ها نیز حل شد، به‌صورتی‌که بعد از فوت مؤسس، خانواده ایشان تا ۲ سال فرصت خواهند داشت که مجوز تأسیس داروخانه را به داروسازی دیگر بفروشند. بعد از گذشت این مدت و عدم فروش، این مجوز باطل خواهد شد. بدین ترتیب هم مشکل اداره داروخانه توسط غیر داروساز بعد از فوت مؤسس حل‌شده و هم‌چنین خانواده فرد مؤسس از فروش مجوز داروخانه منتفع خواهند شد.
مشکل اساسی دیگری که گریبان‌گیر جامعه داروسازی کشور شده‌است وجود داروخانه‌هایی است که توسط غیر داروساز اداره می‌شوند. در همین شهر تهران بخش قابل‌توجهی از داروخانه‌ها توسط اشخاص غیر داروساز یا به‌اصطلاح پراتیک اداره می‌شوند. این داروخانه‌ها خود مسبب بخش بزرگی از دیگر مشکلات جامعه داروسازی هستند. به‌گونه‌ای که پراتیک تنها به دنبال منفعت شخصی خود بوده و بدون ارائه خدمات دارویی به جایگاه داروسازان نیز لطمه می‌زند.»
دبیرخانه سمینار: «از دیگر مزیت‌هایی که رفع انحصار خواهد داشت شکست قیمت بسیار بالا و درعین‌حال کاذب پروانه‌ی تأسیس داروخانه می‌باشد. با رفع انحصار قیمت پروانه‌ها شکسته شده و داروسازان جوان می‌توانند خود به‌تنهایی و با بهره‌بردن از تسهیلات بدون استفاده از سرمایه‌ی پراتیک، داروخانه خود را تأسیس نموده و به ارائه خدمات دارویی بهتر بپردازند.
جناب آقای دکتر اصغری، یکی دیگر از اساسی‌ترین مشکلات جامعه داروسازی بالا بودن ظرفیت پذیرش و دانشکده‌های جدیدالتأسیس در این رشته می‌باشد که بدون هیچ‌گونه کارشناسی، روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. تقاضایی که از شما داریم این هست که همچون سال‌های گذشته این حمایت از طرف سازمان صورت بگیرد تا ظرفیت‌ها افزایش پیدا نکنند.»
دکتر اصغری: «بله صحبت‌ها و رایزنی‌هایی با دکتر شریف‌زاده، دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی، انجام‌گرفته که روند سال گذشته مبنی بر عدم افزایش ظرفیت پذیرش حفظ شود.
در بحث رفع انحصار هم در آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها محدودیت‌های فاصله‌ای و جمعیتی تعدیل‌شده و انشاءالله قدم‌به‌قدم این محدودیت‌ها برداشته خواهد شد.
دانشجویان هم می‌توانند با ایجاد فضای مثبت و حمایت از اهداف مشترکشان با سازمان غذا و دارو ما را در رسیدن به این مقصود یاری کنند.»
دبیرخانه سمینار: «سال گذشته دبیرخانه و رابطین سمینار با همراهی دانشجویان نامه‌ای با ۲۳۰۰ امضا خطاب به وزیر محترم بهداشت جمع‌آوری کردند و در آن به مسائل مهمی همچون رفع انحصار آینده شغلی در بیمارستان و صنعت اشاره نمودند. امسال هم بیانیه مشابهی تهیه خواهد شد با این تفاوت که بیانیه امسال کاملاً حقوقی بوده تا بتواند از طریق قانون و ارائه‌ی راه‌حل‌های قانونی مشکلات جامعه داروسازی را مرتفع سازد.
بسیار ممنونیم از اینکه وقتتان را در اختیار دانشجویان داروسازی قراردادید و امیدواریم که با همراهی همدیگر جامعه داروسازی را در مسیر پیشرفت قرار بدهیم.»
محمدحسین رخش، ۹۲، زنجان